تقييم تكيُّف طلبة الجامعة مع الدعم البيداغوجي عن طريق التعليم عن بعد في ظل جائحة كوفيد 19 - دراسة حالة بجامعة غرداية

صالح أويابة, أبوالقاسم الشيخ صالح

الملخص


This Study Aims To Assess The Extent Of Student Adaptation After The Transition To Distance Learning In Light Of University Closure, Due To Covid-19, Using The Descriptive Analytical Method, And Exploring Different Statistical Tools. The Study Started From The Understanding Of Instructions Made Up By The Ministry Of Higher Education To Cope With The Emergency Situation, And Then Conducted A Study Of A Sample Of Pedagogical Skills. The Applied Study Was Conducted On The Faculty Of Economics Students At Ghardaia University, Data Gathered From A Sample Of 100 Individuals Using An E-Questionnaire. The Results Showed That There Is A Willingness To Distance Learning, However Access To The Moodle Platform Requires A Huge Support. It Also Shows That There Are Material And Human Obstacles That Limit Student’s Interaction With The Activities Available On Different Platforms. Students Prefer Props That Have An Asynchronous Reaction. However, The Level Of Interaction Was Very Low, Varying Between Different Grades And Specialties.

 

Key Words: Covid-19, Remote Teaching, University Students, Evaluation, Moodle.


المراجع


الكتب:

بشارة جبرائيل، إلياس أسما (2014): المناهج التربوية لطلبة دبلوم التأهيل التربوي، منشورات جامعة دمشق، كلية التربية، دمشق.

مقال في مجلة:

بن ضيف الله نعيمة، بطوش كمال (جوان 2016): ملامح التعليم الإلكتروني بمؤسسات التعليم العالي الجزائرية - مشروع البرنامج الوطني للتعليم عن بعد، حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية، المجلد 9، العدد 16، ص.ص 425-452، قالمة.

زهيوة عبد الكريم (جويلية 2018): تقييم تجربة التعليم الإلكتروني لمادة الإعلام الآلي في جامعة قسنطينة 2- عبد الحميد مهري، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد 4، العدد 1، ص.ص 52-78، قسنطينة.

ربيعي فايزة (جوان 2017): اتجاهات أساتذة التعليم الجامعي نحو التعليم الإلكتروني: دراسة ميدانية بجامعة باتنة، مجلة التواصل في العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد 23، العدد 2، ص.ص 13-26، عنابة.

العشي هارون، بوراس فايزة (ديسمبر2018): استراتيجيات تفعيل نظام التعليم الالكتروني في الجامعة، مجلة العلوم الإنسانية، المجلد 18، العدد 2، ص.ص92-107، بسكرة.

قحام وهيبة، السبتي وسيلة (جوان 2015): واقع التعليم عن بعد في جميع أطوار التعليم في الجزائر، مجلة العلوم الانسانية، المجلد 15، العدد 1، ص.ص593-603، بسكرة.

مواقع الانترنيت: (تصفح بين 1 ماي و14 ماي 2020)

وزارة التعليم العالي والبحث العلمي (https://www.mesrs.dz/)

جامعة غرداية (https://www.univ-ghardaia.dz/)

اليونسكو: منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة (https://ar.unesco.org/)

منظمة الصحة العالمية (https://www.who.int/home)

الخريطة الوبائية (وزارة الصحة والسكان) (http://covid19.sante.gov.dz/carte/)

صفحة فايسبوك وزير التعليم العالي (https://www.facebook.com/ChitourChemsEddine)

المراجع باللغة الأجنبية:

الكتب:

Kumar Ranjit (2019): Research methodology: A step-by-step guide for beginners, (5th ed.) Sage Publications Limited, London, UK.

Nunnally, Jum C., & Bernstein, Ira H. (1994): Psychometric theory, (3rd ed.), McGraw-Hill, New York, USA.

مقال في مجلة:

Allo Markus Deli Girik (April 2020): Is the online learning good in the midst of Covid-19 Pandemic? The case of EFL learner, Jurnal Sinestesia, Vol. 10, No. 1.

Barras Hervé & Dayer Etienne (2020): L’évaluation formative comme soutien aux étudiants lors d’un basculement en urgence dans un enseignement à distance, Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, Numéro Hors-série, 1, 25-33.

Hadhbi Atika, Hadid Noufeyle (Décembre 2016): L’université face aux défis de l’apprentissage en ligne : approche de la conduite du changement, La Revue des Sciences Commerciales, Vol. 15, No. 2, PP 29-54, HEC Alger.

Hodges Charles B., Moore Stephanie K., Lockee Barb, Trust Torrey & Bond Aaron (27/03/2020): The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, EDUCAUSE Review.

Patru Mariana, Khvilon Evgueni (UNESCO 2002): Open & Distance Learning: Trends, Policy & Strategy Consideration.

David Taylor, Janet Grant, Hossam Hamdy, Leonard Grant, Hesham Marei, Manda Venkatramana (23/04/2020): Transformation to learning from a distance. MedEdPublish.

Toquero Cathy Mae (11/04/2020): Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context, Pedagogical Research, 5(4), em0063.

Wolfgang Schmid-Grotjohann, Imen Ben-Slimène, Véronique Caron, Jörg Wombacher (Avril 2020): Distance Learning in an Extraordinary Circumstance (COVID-19): An Initial Assessment of Student Experience and Coping, Preprint.

Zhu Xudong, Liu Jing (26/04/2020): Education in and After Covid-19: Immediate Responses and Long-Term Visions, Postdigital Sci. and Education


المراجع العائدة

  • لا توجد روابط عائدة حالياً.




جميع الحقوق محفوظة 2008 © مجلة الواحات للبحوث والدراسات
P-ISSN: 1112-7163
جامعة غرداية - الجزائر