السبب المبيح لأعمال الطبيب في الفقه والقانون

بوزيد كيحول

الملخص


Early Muslims and others interested inMedicine career and they gave it a great care, so they gave it the honor to be the greatest occupation and profession that we must learn, teach, practice and performed to the people. Muslims are the first who built specialized hospitals for disabled and maniacs; due to the Islam’s perception which consider them as patients and irresponsible for actions. The reason for allowing illicit businesses in law according to Britain’s scholars’ doctrine is the acceptance of patient already, also some scholars in Germany and France took this way, and courts in old France and Egypt. Many of French’s scholars said that the reason for being highly responsible is the absence of criminal intent; because the doctor does what he does to heal the patient, the Egyptian jurists took this way of thinking for some time. Now, the latest opinion and view which prevails in Egypt and France is that medication is a social necessity cannot be ignored at all. And it is a legal profession enacted, organized and supported by the government; due to the social life exigency and demand. Those reasons (even they are various) are the same reasons which made and considered by Muslims scholars and jurists that the doctor is totally exempt from any responsibility if his work conduct to detrimental results to patient. You can notice from this article that the reason of allowing doctor’s illicit actions is already available in criminalization reason which is right and benefit’ protection. And there is no conviction about doctor’s action with patient or sponsor acceptance, also there is no conviction when there wasn’t a criminal intent. As the thing that considered a social life exigency is considered also as an exigency do not criminalized. And all aims to achieve and protect a right or a benefit. So, it can be to collect all reasons and the consideration is by its collection, which are:

 1-social exigency 2-patient or sponsor’s permission 3-the ruler’s permission 4-the good intent of doctor to save and not to damage the patient.

And we saw that the law is compatible with "Shareyaa" in the same reason of allowing doctor’s illicit actions which is to protect a right and a benefit. The terms oftaking off the criminalization’s responsibility from practicing medical work and actions in law are: 1-specializing in profession. 2-taking patient treatment approval. 3-achieving the purpose: which is treating and healing the patient not doing a scientific experiment on him/her. 4-folowing the profession art’s rules


المراجع


ابن أبي أصيبعة، أحمد بن القاسم، عيون الأنباء في طبقات الأطباء، تحقيق نزار رضا، دار مكتبة الحياة، بيروت، د ت.

بدوي، علي: الأحكام العامة في القانون الجنائي، القاهرة، عام 1938م.

برناردشو، جورج: حيرة الطبيب، دار الفكر الغربي، ترجمة إبراهيم مكاوي.

البهوتي، منصور بن يونس: كشاف القناع عن متن الإقناع، دار الكتب العلمية، بيروت 1418هـ ,

حسني ، محمود نجيب: شرح قانون العقوبات اللبناني، القسم العام، دار النهضة العربية، بيروت، 1984 م .

الخلف، علي حسين، والشاوي، سلطان عبدالقادر: المبادئ العامة في قانون العقوبات، المكتبة القانونية ، بغداد، د ت.

الدسوقي، حاشية الدسوقي على الشرح الكبير، للدردير، دار إحياء الكتب العربية، د.ط.دت.

سليمان، عبدالله : شرح قانون العقوبات الجزائري القسم العام. ديوان المطبوعات الجامعية، ابن عكنون.الجزائر ، ط5، 2006م.

ابن سينا، الحسين بن علي: القانون في الطب، دار الفكر ، بيروت. 1/3.

الشباصي، إبراهيم : الوجيز في شرح قانون العقوبات الجزائري، القسم العــــــــــــام، دار الكتاب اللبناني، بيروت، 1981م.

الشربيني، محمد الخطيب: مغنى المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المنهاج، على متن المنهاج: لأبي زكريا يحيى بن شرف النووي، مكتبة مصطفى البابي الحلبي 1377هـ 1958.

الشنقيطي ، محمد مختار، الجراحة الطبية، والآثار المترتبة عليها، مكتبة الصحابة، جدة –الشرقية، ط2، عام 1994م.

ابن عابدين، رد المحتار على الدر المختار شرح تنوير الأبصار، دار إحياء التراث العربي، ط2، عام 1987م.

عليش، محمد بن أحمد: منح الجليل شرح مختصر خليل، دار الفكر، بيروت، لبنان، طبعة عام 1989م.

عودة، عبد القادر: التشريع الجنائي الإسلامي مقارنا بالقانون الوضعي، دار الكتاب العربي، بيروت.

أبوغدة، عبد الستار: فقه الطبيب وأدبه، ضمن أبحاث المؤتمر العالمي الأول عن الطب الإسلامي بالكويت، يناير 1981م، مطبوعات وزارة الصحة العامة والمجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت.

الغزالي ، محمد أبوحامد: إحياء علوم الدين، دار المعرفة، بيروت.

فدوى محمد إسماعيل البرغوثي، رسالة ماجستير ، المسؤولية المدنية الطبية في حالات الولادة، جامعة القدس، الأردن، عام 2003 م .

الشيزري، عبدالرحمن أبوالنجيب: نهاية الرتبة الظريفة في طلب الحسبة الشريفة ، مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر. عن المكتبة الشاملة الالكترونية.

ابن قدامة ، موفق الدين الجماعيلي المقدسي، المغني، مكتبة القاهرة ، طبعة 1968م

ابن القيم: شمس الدين محمد بن أبي بكر: الطب النبوي. زاد المعاد، مؤسسة الرسالة، بيروت،ط27، عام 1994م.

ابن القيم: شمس الدين محمد بن أبي بكر: الطب النبوي، دار الهلال، بيروت.

كامل، رمضان جمال، مسؤولية الأطباء والجراحين المدنية، المركز القومي للإصدارات القانونية، مصر، 2005م.

كرد علي، محمد بن عبد الرزاق محمد: خطط الشام، مكتبة النوري ، دمشق، ط3، عام 1983م.

المناوي، زين الدين محمد: التوقيف على مهمات التعاريف، عالم الكتب ، عبد الخالق ثروت، القاهرة، ط1، عام 1990م,

ابن نجيم، زين الدين بن إبراهيم، البحر الرائق شرح كنز الدقائق، دار الكتاب الإسلامي، ط2. د.ت.

النووي، يحيى أبو زكريا: روضة الطالبين، المكتب الإسلامي، بيروت. الطبعة الثالثة، ، عام 1991م.

الهمام، كمال الدين: شرح فتح القدير، المطبعة الأميرية، القاهرة 1318هـ

هونكة، سيجريد: شمس العرب تسطع على الغرب، منشورات دار الآفاق الجديدة، بيروت، ط8، عام 1986م. Allahs Sonne Uber, Dem Abendland, Unser Arabisches Enbe (Sigrid Hanke).

أبو الوفا، محمد أبوالوفا : العمليات الجراحية المستعجلة بين إذن المريض وضرورة العلاج الطبي، الدورة التاسع عشرة لمجمع الفقه الإسلامي، التابع لمنظمة المؤتمر الإسلامي المنعقدة بإمارة الشرقة بالإمارات العربية المتحدة.

نقض مصري في 18 يناير سنة 1918 المجموعة الرسمية س18 رقم 18 ص31

نقض مصري في 24 أبريل سنة 1897، القضاء السنة الرابعة ص251

http://www.alukah.net/culture/0/1960/#ixzz3TJ9IO9RF


المراجع العائدة

  • لا توجد روابط عائدة حالياً.




جميع الحقوق محفوظة 2008 © مجلة الواحات للبحوث والدراسات
P-ISSN: 1112-7163
جامعة غرداية - الجزائر